Glutenvrije cruesli

Zoals ik vorige blog al aangaf, ben ik lekker glutenvrij bezig. Wat me vooral opvalt is dat ik enorm helder in m’n hoofd word. M’n gedachten zijn duidelijker of zoiets. Moeilijk uit te liggen, moet je eigenlijk ervaren. Ik heb nu ook een beetje een routine gevonden qua eten.

‘s Ochtends start ik meestal met een groene smoothie. En soms ook nog een matcha latte met amandelmelk of kokosmelk. Vult voor mij genoeg.

Tussen de middag neem ik of een lijnzaadwrap met vulling (ik vind hummus, avocado en geitenkaas het lekkerst maar je kunt elke vulling nemen die je wilt) of ik neem amandelbrood. Ik heb in de vriezer een amandelbrood in plakjes klaarliggen dus ik hoef enkel één of twee plakjes uit de vriezer te halen en te besmeren met boter en eventueel jam en zodra ik rond lunchtijd m’n trommeltje openmaak is m’n broodje ontdooid.

s’ Avonds is het vooral veel groente en eventueel een stukje vis of kip.

Soms is het lekker om tussendoor nog wat te eten. Ik neem dan een handje ongebrande nootjes, een noten-vruchtenreep of een beetje boerenyoghurt met m’n zelfgemaakte cruesli. Voorheen maakte ik de cruesli altijd met haver maar daar zitten toch gluten in, dus bij deze de variant zonder gluten.

994525_10151787647554359_1315120437_nIngrediënten:

– Rijstvlokken en/ of quinoavlokken

– Zonnebloempitten en pompoenpitten

– Gemalen pistachenoten (ongebrand)

– Kokosolie en ahornsiroop

– Zout

– Gedroogde abrikozen

Je smelt wat kokosolie en voegt daar ahornsiroop bij. Ik houd hierbij nooit echt de maten bij. Kun je prima op je gevoel doen. Meng de rijstevlokken/ quinoavlokken met de nootjes en zaden en zout. Doe het mengsel van kokosolie en ahornsiroop daar doorheen zodat alles glimt van de olie. Leg dit in een ovenschaal en smeert het een beetje uit. Vervolgens in de oven op 180 graden. De totale baktijd is ongeveer 20 minuten maar schep iedere 5 minuten de inhoud weer wat om.

Als de cruesli lichtbruin kleurt, is het goed. Zodra het uit de oven is en afkoelt, zal het knapperiger worden. Als je de cruesli uit de oven gehaald hebt, kun je de abrikozen in kleine stukjes er doorheen doen. Uiteraard kun je ook vijgen of andere gedroogde vruchten toevoegen.

Bewaar de cruesli als het afgekoeld is, in een glazen pot.

Wie gaat dit recept proberen?

Author: admin

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    • Zowel rijstevlokken als quinoavlokken kun je kopen bij een biologische winkel zoals bijvoorbeeld de Ekoplaza of de Groene Winkel. Tegenwoordig hebben ze ook quinoavlokken bij De Tuinen (van NatureCrops) en ook vaak bij Wereldwinkels. En internet kan natuurlijk ook. Succes en ben benieuwd of het gelukt is 😉