Pizza op een gezonde manier……kan dat?

Jaaaaaa, dat kan en is zooooo lekker! Zondag is bij ons vaak pizzadag. De hele week leven we op en top gezond maar je moet soms ook even smokkelen en ontspannen en dat doen we dus op zondag. Dus dan eten we regelmatig pizza (wel biologisch hoor en ik altijd met groente).

Aangezien ik me echt schuldig voel als ik ongezond eet, probeer ik regelmatig iets uit wat op pizza lijkt en dus lekker is, maar niet zo ongezond. En dus heb ik afgelopen zondag weer eens een bloemkoolpizza gemaakt. En gisteren heb ik de laatste koude restjes opgegeten. Eigenlijk vond ik dat nog lekkerder.

????????????????????????????????????????????????????

Maar hoe doe je dat dan? Nou, niet zo moeilijk……

Men neme:

– een bloemkool (ongeveer 300 gram)

– twee eieren

– wat zachte geitenkaas (ongeveer 75 gram)

– wat lekkere kruiden zoals oregano en/of tijm

Je maalt de bloemkool fijn in een keukenmachine. Het lijkt dan een beetje op rijst. Vervolgens kook je het in wat water ongeveer 3 minuutjes. Dan doe je de bloemkool in een handdoek (een schone uiteraard) om al het vocht volledig eruit te knijpen. Kijk uit dat je je niet verbrandt want de bloemkool is heet.

Doe de rijst in een bak, doe de geitenkaas in stukjes erdoorheen en doe de twee eieren erdoor. Roer goed door elkaar en voeg de kruiden en eventueel wat zout en peper toe. Het wordt een soort deeg. Vervolgens verdeel je het deeg over een met bakpapier beklede bakplaat

Zet de bakplaat in een voorverwarmde oven (180 graden ongeveer) en bak in 20 minuten de pizzabodem af.

Vervolgens kun je er van maken wat je wil. Afgelopen zondag heb ik er opgedaan: tomatenpuree, wat geitenkaas, zongedroogde tomaatjes, olijven, pijnboompitjes en wat pesto. Vervolgens zet je de pizza nog tien minuutjes in de oven. Zodra de pizza klaar is, laat je hem nog even wat afkoelen en smullen maar!

Restanten zijn prima te bewaren in de koelkast om de volgende dag mee naar je werk te nemen. Collega’s zullen jaloers zijn op zo’n heerlijke lunch.

Author: admin

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Al enige recepten uitgeprobeerd maar nog steeds geen reacties bij de recepten geplaatst. Bij deze!

    De pizza met gezonde bodem vond ik echt om te smullen. Je kunt hem zo maken als je zelf wilt. Ik heb deze pizza al twee keer gemaakt. M’n vriend gaf de pizza, door hemzelf belegd, een 9. Als dat geen lekkere pizza is =)

    Het gezonde broodje met amandelmeel is als een gebakje. Heerlijk!

    Afgelopen weekend de gezonde chocoladetaart gemaakt. Ik vond de banaan iets te overheersend. Ik had op de bovenkant wat bodemdeeg, dat ik nog overhad, verkruimeld. Volgende keer iets minder banaan (kleinere) & een goede laag pure chocolade (70%) op de bovenkant (laten smelten en weer laten hard worden)!

    Dat zelfgemaakte sapje met korrels, vijgen & een citroen (o.i.d.) lijkt mij interessant om te maken. Werkt dit een beetje?

    Groeten,
    Tineke

  • Hoi Tineke, op een of andere manier zijn alle reacties in de spambox terechtgekomen en dat zag ik vandaag dus pas. Nu dus pas een reactie. Wat leuk dat je zo enthousiast bent over de recepten. Ik geniet ook altijd van de pizza. Een gezond alternatief! Ik kan me voorstellen dat je de banaan snel overheersend vindt. Ik ben zelf een chocoladefan dus ik heb ook niet zo’n behoefte aan een overheersende bananensmaak. Iets minder of geen banaan dus en gewoon een extra avocado. Hartstikke gezond en ook nog lekker.
    Het sapje, de waterkefir, is lekker. Probeer het eens bij Monique. Zij is begonnen. Als je nog korrels wilt hebben, laat maar weten. Ze groeien maar door……
    Groetjes Claudy